Covid-19

Opdateret 26.03.20

 


Af hensyn til Covid-19 virussen har Air Greenland igangsat en række forskellige foranstaltninger i tæt samarbejde med myndighederne. Vores passagerers sikkerhed og velfærd er vores største bekymring, og derfor følger vi enhver udvikling nøje for at tilpasse situationen bedst muligt. Denne side vil blive opdateret løbende efterhånden som situationen udvikler sig.
Der er stort pres på vores Kundeservice i øjeblikket. Man bedes orienterer sig på vores FAQ herunder. I kan også skrive til os på websupport@airgreenland.gl .

Har du en rejse mellem 9. april til og med 20. april, bedes du downloade denne fil ned på din computer og udfylde denne 
kontaktformular. Når du har udfyldt den, trykker du blot på SEND. BEMÆRK at formularen skal downloades før du udfylder den.

 

FAQ

 

Ja, du kan godt købe en billet på Air Greenland’s hjemmeside. Du kan dog først bestille rejsen fra og med den 9. april.

Vi vil bede vores kunder være opmærksomme på, at situationen med Covid-19 kan ændre sig fra dag til dag. Såfremt myndighederne udvider flyforbuddet og det dermed berører kundens rejsedato, vil kunden få alle sine penge refunderet.

Du kan følge med på denne hjemmeside, som altid vil blive opdateret i takt med myndighedernes udmelding, eller følge udmeldinger på Landslægeembedets hjemmeside www.nun.gl .

Når der er mere end 1 person pr. booking, bliver refusionen først kørt igennem på den første persons billet. Derefter følger den resterende refusion på alle øvrige personer i samme booking om få dage.

Ja. Hvis du ønsker dette, skal du downloade denne formular ned på din computer, udfylde formularen og trykke SEND FORMULAR.

Vær opmærksom på, at der kan gå op til 6 uger før du vil modtage pengene afhængigt af, hvilket betalingskort du har brugt til at købe rejsen.

Det er myndighederne, der har pålagt os at aflyse vores flyafgange. Der vil fortsat være et nødberedskab som styres af myndighederne.

Fra og med fredag nat d. 20. marts klokken 00:00 og til og med onsdag d. 8. april

Du kan få din billet refunderet, hvis flyafgangen på din rejse er aflyst. Alle kunder med en rejse, som er købt direkte hos Air Greenland, fra den 20. marts til og med 8. april vil automatisk modtage en refundering. Dette vil ske automatisk, så du behøver ikke kontakte kundeservice. Der kan gå op til 6 uger før pengene er refunderet.

Hvis din billet er købt hos en rejseagent, skal du kontakte din rejseagent.

Hvis din billet er købt hos Kundeservice i Air Greenland vil billetten automatisk blive refunderet. Du skal ikke kontakte kundeservice.

Hvis din billet er købt via vores hjemmeside vil den automatisk blive refunderet, og du skal ikke gøre noget.

Vi refunderer automatisk alle billetter som skulle rejse fra fredag nat d. 20. marts klokken 00:00 til og med onsdag d. 8. april.

Afhængigt af hvilken type betalingskort der er benyttet ved betalingen, kan der gå op til 6 uger før refunderingen finder sted. Vi beder derfor vores kunder være tålmodige. Følgende kan forventes afhængigt af betalingskort:

Dankort/Visa: der kan gå op til 1 uge før pengene er på kundes konto

Mastercard gold/Mastercard debit: der kan gå op til 6 uger før pengene er på kundes konto afhængigt af kundens pengeinstitut

Nej. Ring ikke til kundeservice, dette sker automatisk.

Afhængigt af typen på dit betalingskort, kan der gå op til 6 uger før refunderingen finder sted. vi beder derfor vores kunder være tålmodige. Se ovenfor.

Hvis din billet er ombooket til et tidspunkt efter onsdag d. 8. april frem til den 20. april, får du ikke automatisk pengene refunderet. Såfremt du ønsker refusion bedes du kontakte kunderservice på websupport@airgreenland.gl.

Hvis din billet er ombooket til et tidspunkt inden onsdag d. 8. april får du pengene refunderet. Dette vil ske automatisk, du skal ikke foretage dig noget.

Vi følger myndighedernes udmeldinger og tilpasse os løbende. Vi opdaterer denne side i forhold til, hvad myndighederne beslutter.

Hvis din ud- og hjemrejse er på samme billet bliver hele billetten automatisk refunderet.

Er din hjemrejse efter onsdag d. 8. april og på en anden billet end din udrejse, skal du henvende dig til kundeservice på mail.

Husk i mailen at oplyse dit navn på billetten og reservationsnummer samt telefonnummer.

Kundeservice vil sikre, at din billet på returrejsen også refunderes.

Først og fremmest skal du altid følge Politiet i Grønland og Det Grønlandske Landslægeembedets anvisninger og holde dig orienteret herom.
Af hensyn til Covid-19 virussen tager Air Greenland forskellige foranstaltninger. Vi har gennemgået vores processer og beredskabsplaner og tilføjet ekstra udstyr som handsker, masker og ekstra desinficeringsmidler til vores fly.
Herudover har vi udvidet rengøringen efter hver flyvning og ved vores check-in skranke har vi sat ekstra håndsprit op. Vi minder alle vores gæster om at holde god afstand, når de færdes i lufthavnen og følge Myndighedernes anbefalinger.
Al service og aviser ombord på Air Greenlands indenrigsruter er blevet fjernet som en forbyggende sikkerhedsforanstaltning for at minimere risikoen for smittespredning. På de længere ruter til Qaanaaq og Keflavik, vil der fortsat være en mindre servering ombord.

Vi anbefaler alle passagerer at holde en god håndhygiejne. Rejs gerne med noget håndsprit – du må tage op til 2 liter håndsprit med i håndbagagen, når du rejser fra København til Kangerlussuaq og 100 ml. når du rejser fra Kangerlussuaq til København.

Hvis du føler dig utilpas eller syg under rejsen, kontakt da vores kabinebesætning eller stationspersonale – de er uddannet i at tage hånd om dig.

Vi opfordrer alle rejsende til selv at checke ind online på vores side https://www.airgreenland.dk/check-in

Du skal forholde dig til Landslægeembedets anbefalinger – og dermed kontakte dem ved spørgsmål.

Du skal kontakte kabinepersonalet eller stationspersonalet, som vil informere dig om, hvordan du skal forholde dig.

Du kan læse hvad symptomerne på Corona smitte er på Landslægeembedets hjemmeside. Sundhedsspørgsmål bedes henvendes til Naalakkersuisut's hotline +299 801100.

Al luft i kabinen på et Airbus-fly i gennemsnit udskiftet hvert tredje minut, selv hvis man medregner filtreret og recirkuleret luft. Det er et langt højere niveau, end hvad man oplever i andre indendørsmiljøer og giver passagerne op til 80 gange mere ilt, end de har brug for, for at kunne trække vejret. Disse filtre er blevet testet til at sikre den luftkvalitet, der er påkrævet på f.eks. en operationsstue på et hospital og fanger vira med ekstrem høj effektivitet. Derfor har vi ud fra myndighedernes anbefaling vurderet, at der kan være mere end 100 personer ombord på Airbus-flyvningerne mellem Danmark og Grønland uden at smitterisikoen forøges yderligere.
Læs mere om myndighedernes anbefalinger som vi følger.
Læs mere om luft i kabinen på Ingeniøren.dk

Vi beder vores passagerer være opmærksomme på at der nu vil være sædetildeling på alle vores indenrigsruter med Dash-8.
Passagerernes sædenummer vil fremgå på boardingkortet. Hvis du er i tvivl om hvilket sæde du er blevet tildelt, er du velkommen til at spørge kabinepersonalet.
Sædetildelingen sikrer at familier og andre grupper kan sidde sammen på vores indenrigsruter, ligesom vi kender det på vores atlantrute. Samtidigt vil det effektivisere arbejdsrytmen for Air Greenlands personale og dermed mindske ventetiden for vores passagerer. Vi har arbejdet på denne ændring for at forbedre kundeoplevelsen siden årsskiftet. Derfor kunne vi også meget hurtigt tilbyde dette, da de grønlandske myndigheder anbefalede det d. 12. marts.

Air Greenland følger de anbefalinger og restriktioner som de grønlandske myndigheder udsender. De grønlandske myndigheder er: Politiet I Grønland og Landslægeembedet.