Covid-19

Opdateret 26.05.20

 

Grundet stort pres kan der være lang ventetid i vores Kundeservice. Har du spørgsmål til din rejse, så læs venligst spørgsmål og svar herunder. 

Hvis du har konkrete ønsker til din rejse, så udfyld venligst denne formular og send til websupport@airgreenland.gl

Af hensyn til Covid-19 virussen har Air Greenland igangsat en række forskellige foranstaltninger i tæt samarbejde med myndighederne. Vores passagerers sikkerhed og velfærd er vores største bekymring, og derfor følger vi enhver udvikling nøje for at tilpasse situationen bedst muligt. Denne side vil blive opdateret løbende efterhånden som situationen udvikler sig. 

Ændringsgebyret på nye Standard- og Premiumbilletter opkræves ikke ved ændring af rejser frem til 30. august 2020.

Har man en aflyst billet som følge af fartplansændringen, vil man få en alternativ rejsedato automatisk. Såfremt Air Greenland ændrer din rejseplan og den nye rejseplan er ubelejlig for dig, kan du kontakte os via denne formular og anmode om en anden rejseplan eller refusion. Læs mere om vores generelle betingelser i befordringsbestemmelserne.

FAQ

Fra og med 1. -15. Juni er der fortsat indrejseforbud til Grønland og dermed skal alle rejsende godkendes via myndighederne. Se mere om, hvordan du søger om indrejsetilladelse på nun.gl

Har du allerede købt en rejse mellem d. 1.-15. juni skal du fortsat have tilladelse til at rejse fra myndighederne – søg på nun.gl. Du kan også vælge at få ombooket rejsen gratis til en anden dato, eller du kan få den refunderet. Kontakt os via denne formular og angiv, hvad du ønsker. Hvis du allerede har rettet henvendelse til os omkring en rejse i denne periode, så behøver du ikke kontakte os igen, da vi behandler alle indkomne henvendelser, så hurtigt som muligt.

Fra den 15. juni vil der være passagerflyvninger fra Danmark til Grønland tre gange om ugen. Da åbningen vil ske gradvist, vil der være begrænsede pladser i flyveren.

Læs mere om genåbningsstrategien på nun.gl

Myndighederne har meddelt at udrejseforbuddet fra Grønland er ophævet og det er dermed muligt at købe en billet til Danmark på airgreenland.dk. Indrejseforbuddet til Grønland er gældende indtil videre frem til 15. juni og dermed skal rejsende som skal retur til Grønland fortsat kontakte myndighederne, hvis de ønsker at rejse retur til Grønland. Læs mere på nun.gl

Læs mere om ansøgninger om rejser på nun.gl

Air Greenland har nu besluttet at det fra og med 22. maj vil være muligt at få ændret eller refunderet restriktive Atlantbilletter frem til 30. august 2020. Det betyder, at restriktive Atlantbilletter kan ændres til en anden dato på samme strækning frem til d. 30. november 2020 eller refunderes. Restriktive billetter kan ændres til Standard- eller Premiumbilletter. Der vil ikke blive opkrævet ændringsgebyr. Ønsker du at få ændret eller refunderet din Atlantbillet, skal du udfylde denne formular og sende til websupport@airgreenland.gl.

Du kan ændre rejsedatoen på din atlantbillet én gang. Det er ikke muligt at ændre en atlantbillet til en indenrigsbillet, du kan dog få din billet refunderet og derefter købe en ny billet på airgreenland.dk.

Bemærk
Der kan gå op til 6 uger før pengene er refunderet.

Hvis din billet er købt hos en rejseagent, skal du kontakte din rejseagent.

Alle rejser, som er købt direkte hos Air Greenland, mellem Danmark og Grønland mellem 1. maj og 31. Maj, vil blive refunderet automatisk. 

Der kan gå op til 6 uger før pengene er refunderet.  Hvis din billet er købt hos en rejseagent, skal du kontakte din rejseagent.  Hvis din billet er købt hos Kundeservice i Air Greenland vil billetten automatisk blive refunderet. Du skal ikke kontakte kundeservice.  Hvis din billet er købt via vores hjemmeside, vil den automatisk blive refunderet, og du skal ikke gøre noget. 

Myndighederne har ophævet forbuddet mod indenrigsrejser i Grønland, samt udrejseforbuddet fra Grønland. Det betyder, at det igen er muligt at købe billetter på airgreenland.dk på en tilpasset fartplan. Den tilrettede plan kan ses i Air Greenlands bookingsystem.  

Den 4. maj har myndighederne ophævet udrejseforbuddet fra Grønland og det er derfor muligt at købe billetter til Danmark på airgreenland.dk. Vær opmærksom på, at indrejseforbuddet fortsat er gældende indtil videre frem til 15. juni. Ønsker man at rejse til Grønland skal man fortsat kontakte myndighederne.

Fra 15. juni vil der være passagerflyvninger fra Danmark til Grønland. Da åbningen vil ske gradvist, vil der være begrænsede pladser i flyveren.

Læs mere om åbningstrategien på nun.gl

Ja. Du kan købe billetter på airgreenland.dk.  

Du kan købe billetter til Danmark som normalt på airgreenland.dk, du skal dog være opmærksom på at der frem til den 15. juni fortsat er indrejseforbud til Grønland. Ønsker man at rejse til Grønland, skal man kontakte myndighederne.  

Læs mere om ansøgninger om rejser på nun.gl

Læs også mere om det tilrettede trafikprogram ovenover. 

Vi vil bede vores kunder være opmærksomme på, at situationen med Covid-19 kan ændre sig fra dag til dag. Såfremt myndighederne udvider flyveforbuddet over atlanten og det dermed berører kundens rejsedato, vil kunden få alle sine penge refunderet.   

Du kan følge med på denne hjemmeside, som altid vil blive opdateret i takt med myndighedernes udmelding, eller følge udmeldinger på Landslægeembedets hjemmeside www.nun.gl.

Når der er mere end 1 person pr. booking, bliver refusionen først kørt igennem på den første persons billet. Derefter følger den resterende refusion på alle øvrige personer i samme booking efter få dage.

Hvis du har en Atlantrejse mellem 1. juni og 30. august:
Du har mulighed for at ændre din rejse eller få refunderet hele beløbet. For ændring eller refundering af billet, skal du udfylde denne formular og sende til websupport@airgerenland.gl

Hvis du har en Atlantbillet 31. maj eller før:
Nej, du skal ikke gøre noget. Ring ikke til kundeservice, refunderingen sker automatisk.   

Der gå op til 6 uger før refunderingen finder sted. Vi beder derfor vores kunder være tålmodige. Se ovenfor. 

Hvis du har en indenrigsbillet på en aflyst eller ændret afgang:

Du vil automatisk få tilsendt en alternativt rejseplan. Såfremt Air Greenland ændrer din rejseplan og den nye rejseplan er ubelejlig for dig, kan du kontakte os via denne formular og anmode om en anden rejseplan eller refusion. Læs mere om vores generelle betingelser i befordringsbestemmelserne.

Hvis din ud- og hjemrejse mellem Danmark og Grønland er på samme billet, bliver hele billetten automatisk refunderet. 

Er din udrejse og hjemrejse på hver deres billet, skal du udfylde denne formular og sende til websupport@airgreenland.gl

Først og fremmest skal du altid følge Politiet i Grønland og Det Grønlandske Landslægeembedets anvisninger og holde dig orienteret herom.
Af hensyn til Covid-19 virussen tager Air Greenland forskellige foranstaltninger. Vi har gennemgået vores processer og beredskabsplaner og tilføjet ekstra udstyr som handsker, masker og ekstra desinficeringsmidler til vores fly.
Herudover har vi udvidet rengøringen efter hver flyvning og ved vores check-in skranke har vi sat ekstra håndsprit op. Vi minder alle vores gæster om at holde god afstand, når de færdes i lufthavnen og følge Myndighedernes anbefalinger.
Al service og aviser ombord på Air Greenlands ruter er blevet fjernet som en forbyggende sikkerhedsforanstaltning for at minimere risikoen for smittespredning. Vi opfordre alle rejsende til at medbringe mad og drikke på rejsen.

Vi anbefaler alle passagerer at holde en god håndhygiejne. Rejs gerne med noget håndsprit – du må tage op til 2 liter håndsprit med i håndbagagen, når du rejser fra København til Kangerlussuaq og 100 ml. når du rejser fra Kangerlussuaq til København.

Hvis du føler dig utilpas eller syg under rejsen, kontakt da vores kabinebesætning eller stationspersonale – de er uddannet i at tage hånd om dig.

Vi opfordrer alle rejsende til selv at checke ind online på vores side https://www.airgreenland.dk/check-in

Du skal kontakte kabinepersonalet eller stationspersonalet, som vil informere dig om, hvordan du skal forholde dig.

Du kan læse hvad symptomerne på Corona smitte er på Landslægeembedets hjemmeside. Sundhedsspørgsmål bedes henvendes til Naalakkersuisut's hotline +299 801100.

Vi beder vores passagerer være opmærksomme på at der nu vil være sædetildeling på alle vores indenrigsruter med Dash-8.
Passagerernes sædenummer vil fremgå på boardingkortet. Hvis du er i tvivl om hvilket sæde du er blevet tildelt, er du velkommen til at spørge kabinepersonalet.
Sædetildelingen sikrer at familier og andre grupper kan sidde sammen på vores indenrigsruter, ligesom vi kender det på vores atlantrute. Samtidigt vil det effektivisere arbejdsrytmen for Air Greenlands personale og dermed mindske ventetiden for vores passagerer. Vi har arbejdet på denne ændring for at forbedre kundeoplevelsen siden årsskiftet. Derfor kunne vi også meget hurtigt tilbyde dette, da de grønlandske myndigheder anbefalede det d. 12. marts.

Air Greenland følger de anbefalinger og restriktioner som de grønlandske myndigheder udsender. De grønlandske myndigheder er: Politiet I Grønland og Landslægeembedet.