Tryghed på din rejse

Opdateret 09JUN20 

Grundet stort pres kan der være lang ventetid i vores Kundeservice. Har du spørgsmål til din rejse, så læs venligst spørgsmål og svar herunder.

Hvis du har konkrete ønsker til din rejse, så udfyld venligst denne formular.

Af hensyn til Covid-19 virussen har Air Greenland igangsat en række forskellige foranstaltninger i tæt samarbejde med myndighederne. Vores passagerers sikkerhed og velfærd er vores største bekymring, og derfor følger vi enhver udvikling nøje for at tilpasse situationen bedst muligt. Denne side vil blive opdateret løbende efterhånden som situationen udvikler sig. 

Vi vil opfordre alle rejsende til Grønland, til at holde sig orienteret på Landlægeembedets hjemmeside, hvor den seneste rejsevejledning findes. Tryk her for at se rejsevejledningen.

Vi opfordrer også alle rejsende til at undersøge alle gældende regler og påbud i forbindelse med rejse i de enkelte lande før afrejse.

Ændringsgebyret på nye Standard- og Premiumbilletter opkræves ikke ved ændring af rejser frem til 30. august 2020.

Har man en aflyst billet som følge af fartplansændringen, vil man få en alternativ rejsedato automatisk. Såfremt Air Greenland ændrer din rejseplan og den nye rejseplan er ubelejlig for dig, kan du kontakte os via denne formular og anmode om en anden rejseplan eller refusion. Læs mere om vores generelle betingelser i befordringsbestemmelserne.

 

FAQ

Det er tilladt at rejse mellem Grønland og Island, så længe man opfylder gældende krav - vær dog opmærksom på myndighedernes løbende anbefalinger og vejledninger.

Mellem Grønland og Island:

Hvis du skal rejse mellem Nuuk til Keflavik og kun skal opholde dig i Grønland eller Island, uden at rejse videre, er der ikke krav om karantæne eller Covid-19 test før afrejse, såfremt man har opholdt sig i Grønland eller Island i mindst 14 dage før afrejse.

Opfylder man dette, kan man frit rejse direkte mellem Grønland og Island og man kan opholde sig begge steder uden begrænsninger, hvis man fx kun skal være på ferie eller besøg i en korte periode.

Hold dig orienteret om de Islandske myndigheders påbud og anbefalinger på deres hjemmeside.

Fra Danmark til Grønland igennem Island (transit):

Hvis du skal rejse til Grønland fra Danmark igennem Island, er der ingen krav om Covid-19 test ved ankomst til Keflavik fra Danmark. Selvom man er i transit på Island, så er det dog stadig et grønlandsk krav, at skal du have foretaget en Covid-19 test før afrejse til Grønland. Testen skal fremvises før ombordstigning på Air Greenlands flyvning mellem Keflavik og Nuuk. Vær opmærksom på, at den negative Covid-19 test ikke må være mere end 5 dage gammel, når du skal flyve til Grønland fra Island. Bemærk at, det fra 1. juli 2020 kun vil være muligt at få taget en Covid-19 test på Island mod betaling.

Vigtigt: Før du rejser til Island fra Danmark, skal du udfylde denne blanket.

Hvis du har overnatning i Island i forbindelse med transit før videre rejse, anbefaler de islandske myndigheder at du skal opholde dig i isolation på dit hotel eller i privatindkvartering, indtil du skal flyve videre til Grønland.
Hold dig orienteret om de Islandske myndigheders løbende påbud og anbefalinger på deres hjemmeside

På grund af danske myndighedskrav er rejsende på atlantruten frem og tilbage mellem Kangerlussuaq og København påkrævet at bære egen maske som dækker både næse og mund. Dette er påkrævet fra den 15. juni og børn under 6 år er undtaget.

I København: Masken skal bæres når man møder op i lufthavnen og indtil man stiger af Norsaq i Kangerlussuaq. Læs mere om København Lufthavns regler og krav her.

I Kangerlussuaq: Masken skal bæres ved ombordstigning på flyet og indtil man forlader Københavns Lufthavn.

Masken kan tages af når man skal spise. Det anbefales at man tager en ny ubrugt maske på når man har spist. 

I Grønland vil masker kunne købes i dagligvarerbutikkerne Pilersuisoq, Pisiffik og Brugsen, samt en række andre butikker i Grønland.

Maskepåbuddet gælder ikke for rejsende på Air Greenlands indenrigsruter, men vi anbefaler alle vores passagerer at anskaffe sig en maske inden afrejse. 

Læs her hvordan man bruger ansigtsmaske korrekt.

Rejsende fra København til Kangerlussuaq skal fra 15. Juni gennemføre check-in ved Air Greenlands check-inskranke. Det vil midlertidigt ikke være muligt at checke ind online eller ved selvbetjeningskioskerne i lufthavnen.  

Ved check-in i Københavns Lufthavn skal du være opmærksom på at følge myndighedernes krav i forbindelse med rejse til Grønland. Læs mere på Landslægeembedets hjemmeside www.nun.gl

Læs mere om Københavns Lufthavns retningslinjer for passagerer på www.cph.dk

Grundet de gældende rejserestriktioner om maksimum 600 indrejsende med fly pr. uge og en lavere efterspørgsel på rejser har Air Greenland nu valgt at suspendere ruten mellem Narsarsuaq og København i hele 2020.  

De berørte passagerer vil automatisk få tilsendt en ny rejseplan med rejse via Kangerlussuaq. Hvis den nye rejseplan er ubelejlig for kunden, kan de kontakte vores kundeservice ved at udfylde denne formular på vores hjemmeside og bede om en alternativ rejsedato eller refusion.   

Der kan gå op til 6 uger før pengene er refunderet.  Hvis din billet er købt hos en rejseagent, skal du kontakte din rejseagent. 

Vi beder vores kunder om at have tålmodighed da vores kundeservice i øjeblik arbejder hårdt på at gøre de nye muligheder tilgængelige. 

For at vi sammen hurtigst muligt kan få dig igennem check-in i København bedes på have følgende dokumenter klar:

  • Kvittering for indsendt Sumut-blanket
  • Resultat af Covid-19-test

Læs mere om genåbningsstrategien på nun.gl

Læs mere om maskepåbud og check-in længere oppe på denne side

Myndighederne har meddelt at udrejseforbuddet fra Grønland er ophævet og det er dermed muligt at købe en billet til Danmark på airgreenland.dk. Læs mere på nun.gl

Læs mere om maskepåbud længere oppe på denne side.

Air Greenland har nu besluttet at det fra og med 22. maj vil være muligt at få ændret eller refunderet restriktive Atlantbilletter frem til 30. august 2020. Det betyder, at restriktive Atlantbilletter kan ændres til en anden dato på samme strækning frem til d. 30. november 2020 eller refunderes. Restriktive billetter kan ændres til Standard- eller Premiumbilletter. Der vil ikke blive opkrævet ændringsgebyr. Ønsker du at få ændret eller refunderet din Atlantbillet, skal du udfylde denne formular og sende til websupport@airgreenland.gl.

Du kan ændre rejsedatoen på din atlantbillet én gang. Det er ikke muligt at ændre en atlantbillet til en indenrigsbillet, du kan dog få din billet refunderet og derefter købe en ny billet på airgreenland.dk.

Bemærk
Der kan gå op til 6 uger før pengene er refunderet.

Hvis din billet er købt hos en rejseagent, skal du kontakte din rejseagent.

Myndighederne har ophævet forbuddet mod indenrigsrejser i Grønland, samt udrejseforbuddet fra Grønland. Det betyder, at det igen er muligt at købe billetter på airgreenland.dk på en tilpasset fartplan. Den tilrettede plan kan ses i Air Greenlands bookingsystem.  

Den 4. maj har myndighederne ophævet udrejseforbuddet fra Grønland og det er derfor muligt at købe billetter til Danmark på airgreenland.dk.

Fra 15. juni vil der være passagerflyvninger fra Danmark til Grønland. Det er midlertidigt ikke muligt at købe en rejse fra København til Kangerlussuaq  i juli og august. Dette skyldes at vi er i gang med at tilpasse vores salg-system til de rejserestriktioner der gør sig gældende.

Læs mere om åbningstrategien på nun.gl

Du kan købe billetter til Danmark som normalt på airgreenland.dk.

Læs mere om rejserestriktionerne på nun.gl

Læs også mere om det tilrettede trafikprogram ovenover. 

Vi vil bede vores kunder være opmærksomme på, at situationen med Covid-19 kan ændre sig fra dag til dag.

Du kan følge med på denne hjemmeside, som altid vil blive opdateret i takt med myndighedernes udmelding, eller følge udmeldinger på Landslægeembedets hjemmeside www.nun.gl.

Når der er mere end 1 person pr. booking, bliver refusionen først kørt igennem på den første persons billet. Derefter følger den resterende refusion på alle øvrige personer i samme booking efter få dage.

Hvis du har en Atlantrejse mellem 1. juni og 30. august:
Du har mulighed for at ændre din rejse eller få refunderet hele beløbet. For ændring eller refundering af billet, skal du udfylde denne formular og sende til websupport@airgerenland.gl

Hvis du har en Atlantbillet 31. maj eller før:
Nej, du skal ikke gøre noget. Ring ikke til kundeservice, refunderingen sker automatisk.   

Der gå op til 6 uger før refunderingen finder sted. Og kreditkortgebyret refunderes ikke. Vi beder derfor vores kunder være tålmodige. Se ovenfor. 

Hvis du har en indenrigsbillet på en aflyst eller ændret afgang:

Du vil automatisk få tilsendt en alternativt rejseplan. Såfremt Air Greenland ændrer din rejseplan og den nye rejseplan er ubelejlig for dig, kan du kontakte os via denne formular og anmode om en anden rejseplan eller refusion. Læs mere om vores generelle betingelser i befordringsbestemmelserne.

Hvis din ud- og hjemrejse mellem Danmark og Grønland er på samme billet, bliver hele billetten automatisk refunderet. 

Er din udrejse og hjemrejse på hver deres billet, skal du udfylde denne formular og sende til websupport@airgreenland.gl

Hygiejne og komfort

Først og fremmest skal du altid følge Politiet i Grønland og Det Grønlandske Landslægeembedets anvisninger og holde dig orienteret herom.

Af hensyn til Covid-19 virussen tager Air Greenland forskellige foranstaltninger. Vi har gennemgået vores processer og beredskabsplaner og tilføjet ekstra udstyr som handsker, masker og ekstra desinficeringsmidler til vores fly.
Herudover har vi udvidet rengøringen efter hver flyvning og ved vores check-in skranke har vi sat ekstra håndsprit op. Vi minder alle vores gæster om at holde god afstand, når de færdes i lufthavnen og følge Myndighedernes anbefalinger.

Vi anbefaler alle passagerer at holde en god håndhygiejne. Rejs gerne med noget håndsprit – du må tage op til 2 liter håndsprit med i håndbagagen, når du rejser fra København til Kangerlussuaq og 100 ml. når du rejser fra Kangerlussuaq til København.

Hvis du føler dig utilpas eller syg under rejsen, kontakt da vores kabinebesætning eller stationspersonale – de er uddannet i at tage hånd om dig.

Vi skal gøre opmærksom på at puder og tæpper er fjernet fra flyvningerne mellem Danmark og Grønland

Underholdning:

Aviser ombord på Air Greenlands ruter er blevet fjernet som en forbyggende sikkerhedsforanstaltning for at minimere risikoen for smittespredning. Du kan downloade Air Greenlands Club Timmisa-app og hente aviser og magasiner direkte på din mobil eller tablet når du skal rejse. 

Servering af mad på atlantafgange:

Fra den 15. juni vil der igen blive serveret sandwiches ombord på atlantflyveren.

Du skal kontakte kabinepersonalet eller stationspersonalet, som vil informere dig om, hvordan du skal forholde dig.

Du kan læse hvad symptomerne på Corona smitte er på Landslægeembedets hjemmeside. Sundhedsspørgsmål bedes henvendes til Naalakkersuisut's hotline +299 801100.

Vi beder vores passagerer være opmærksomme på at der nu vil være sædetildeling på alle vores indenrigsruter med Dash-8.
Passagerernes sædenummer vil fremgå på boardingkortet. Hvis du er i tvivl om hvilket sæde du er blevet tildelt, er du velkommen til at spørge kabinepersonalet.
Sædetildelingen sikrer at familier og andre grupper kan sidde sammen på vores indenrigsruter, ligesom vi kender det på vores atlantrute. Samtidigt vil det effektivisere arbejdsrytmen for Air Greenlands personale og dermed mindske ventetiden for vores passagerer. Vi har arbejdet på denne ændring for at forbedre kundeoplevelsen siden årsskiftet. Derfor kunne vi også meget hurtigt tilbyde dette, da de grønlandske myndigheder anbefalede det d. 12. marts.

Generelt følger Air Greenland de anbefalinger og restriktioner som de grønlandske myndigheder udsender. De grønlandske myndigheder er: Politiet I Grønland og Landslægeembedet.

For Atlantflyveren gælder de danske myndigheders påbud og restriktioner, derfor gælder eksempelvis maskepåbuddet ombord på atlantflyveren.