Den lune anretning returnerer

I marts og februar testede Air Greenland et nyt madkoncept over Atlanten, bestående af en sandwich, et stykke frugt og en myslibar. Kunderne kunne i perioden stemme om, hvilken mad de foretrak. Afstemningen er nu opgjort og 9 ud af 10 foretrækker den tidligere lune ret.

Der har været stor opmærksomhed på denne ændring i servicekonceptet, og den klare oplevelse hos kunderne har været, at ændringen var en nedgang i serviceniveau. Formålet var derimod det modsatte, da mange kundeklager netop gik på den lune ret, hvorfor sandwichen var en forsøg på at forbedre maden. 

”Resultatet af afstemningen er meget klar, og som vi lovede vil vi lytte til kunderne. Derfor er beslutningen, at vi går tilbage til den lune ret, hvilket praktisk kan lade sig gøre fra 1. juni 2018. Kunderne har overvejende været kede af selve sandwichen, som de har oplevet som tør og sparsom på pålæg. Under hele forløbet har vi naturligvis lyttet til kunderne, og sammen med vores leverandør Gate Gourmet løbende forsøgt at udvikle konceptet. Men resultatet fra afstemningen er klart,” forklarer kommunikationschef Katrine Hjelholt Nathanielsen, og fortsætter:

”Der har også været positive tilbagemeldinger. Kunderne har især været glade for at kunne vælge en laktose- og glutenfri mad, og derfor har vi sørget for at dette også er en mulighed fremadrettet med den lune ret.”

Flere kunder har også efterspurgt et madkoncept af grønlandske råvarer. Det har været undersøgt, men det er ikke været muligt at finde leverandører, som kan give en sikker leverance på grønlandske råvarer svarende til 30 tons om året. Samtidig stilles der meget høje lovgivningskrav til produktion, håndtering og sikkerhed af mad til luftfartsbranchen, som leverandørerne skal leve op til.