2983

fredag den 4. november 2022


Ny landingsbane taget i brug

Air Greenlands fly var de første til at lette og lande på første etape af Nuuk Lufthavns nye landingsbane, som blev taget i brug i dag torsdag den 3. november. Vi var med på take off og landing i Nuuk

De passagerer som skulle afsted med GL 502 kl. 08.05 fik sig noget af en velkomst da de blev kaldt ud til gate nr. 2 i Nuuk lufthavn. En række mænd fra KAIR i gule sikkerhedsjakker tog godt imod dem og udleverede en pose morgen brød med beskeden om, at de var de første passagerer som skulle lette fra den nye landingsbane.

 

En markering af en ny æra i landets luftfartshistorie og et endeligt farvel til den gamle landingsbane der blev taget i brug i september 1979. De fleste der arbejder i lufthavnsområdet, Mittarfeqarfiit, KAIR og Air Greenland var spændte på dagens første takeoff og landing, men kun meget få af de tilstedeværende kan sige at de var med til at sende og tage imod de første fly i september 1979.

 

En af dem er Jørgen Erik Andersen, der dengang i september 1979 arbejdede som AFIS-operatør. Han husker tydeligt at han ”sendte” det første fly afsted dengang som Grønlandsflys Dash-7 OY-CBT. I dag var han med til ”sende” vores Dash-8 fly OY-GRG afsted som konsulent i Operations. Minderne vakte følelserne frem hos Jørgen, ligesom oplevelsen af at være de første til at lette og lande på den nye bane også vil blive til et godt minde en dag hos de to Air Greenlands besætninger.

Take-Off

Dagens besætning på GL 502 fra Nuuk til Ilulissat via Kangerlussuaq var kaptajn Mikael Jakobsen, styrmand Peter Sarkov og Cabin attendant Sara Hansen og de var spændte på dagens flyvning. Heldigvis var vejret i en stabil periode med klar frost og dermed en smuk morgen.

 

Efter at have gennemgået alle procedurer, budt passagerne velkommen, kørte ”Suloraq” ud til den nye landingsbane. En ny fornemmelse som snart bliver en rutine for piloterne så momentet skulle da også foreviges med et billede af banen inden de satte sig klar til take-off.

 

Kl. 08.08 blev banen officielt taget i brug da flyet lettede ud af Nuuk og udover ”kanten” ned mod Borgmester Anniitap Aqqutaa.

 

Piloterne skulle lige klare det rutinemæssige efter takeoff inden de kunne give sig tid til at sætte ord på oplevelsen. Der var stor enighed i cockpittet, de havde ikke troet at denne take off ville give et sus i maven og gåsehud da flyet var oppe et par meter fra banen. Det var specielt og noget at man kan fortælle videre til familie og venner.

 

Passagerne derimod kunne ikke helt se eller mærke en forskel, dog var der en lidt anden udsigt til den kommende lufthavnsbygning. En udtrykte at han kunne fornemme at banen var helt plan. Efter ca. 45 minutters smuk flyvning landede GL 502 i et koldt og klar Kangerlussuaq. Passagererne var de første passagerer af mange der skulle igennem lufthavnen i dag.

Landing

Lidt senere lander GL 540 fra Nuuk med passagerer som skal videre til andre destinationer. Efter en kort stop fortsætter flyet retur til Nuuk med flynummer GL 541.

 

Besætningen på denne er kaptajn Edd Arne Lund, Styrmand Benjamin Krarup Hammeken og Cabin attendant Lisbeth Vængtoft Noahsen. De bliver de første der får æren at lande på den nye bane i Nuuk, hvilket da også skaber spænding men også lidt vemod. Den rutinerede kaptajn som har landet flere tusinde gange i Nuuk, forklarer at det at skulle lære en ny bane er noget som med tiden bliver til en rutine, mens styrmanden tog sit første takeoff og landing på den gamle bane, er lidt mere vemodig ved tanken om den nu gamle bane. Omkring 25 minutter før landing gennemgår piloterne procedurerne for at sikre at de er kalibreret.

 

Planen var at lande fra Sermitsiaq-fjeldet, men en bil på banen før indflyvningen gør at piloterne tager en flot indflyvning langs hovedstaden for at lande på banens sydlige del mod Borgmester Anniitap Aqqutaa.

 

Piloterne på den første takeoff og landing på den nye landingsbane, som i øvrigt kun er 930 meter lang, var tilfredse med banen. Et nyt kapitel i landets luftfartshistorie er begyndt og når etableringen af banen til de 2200 meter er slut i 2024, så vil åbningen af den internationale lufthavn blive markeret med landingen af større fly og hvem ved om det bliver vores kommende atlantfly ”Tuukkaq” der får æren at lande den dag.

 

Her nogle billeder fra dagen i dag og video fra takeoff og landing.

TRYK HER for at se video af den nye landingsbane taget i brug