3162

torsdag den 9. marts 2023


Norsaq bliver ”organdonor”

- Det var med vemod vi i går måtte skrive farvel hilsener på Norsaq efter mere end 20 år i Air Greenland. Nu skal den til USA, siger teknisk chef for vores atlantfly, Henrik Keil.

I morgen fredag den 10. marts flyver Norsaq en færgeflyvning fra København – nu på dens endegyldige sidste flyvning. Norsaqs endelige destination er Pinal Airpark i Marana, Arizona, men først skal den mellemlande i Tucson for fortoldning og immigrationsbehandling.

 

Mange har ventet spændt på at vide hvad der så skal ske med Norsaq efter dens sidste ruteflyvning den 16. februar. Nu kan vi røbe dette.

 

- Nøglerne til Norsaq videregives til dens nye ejere som hedder AAR SUPPLY CHAIN og Norsaq ender dermed som ”organdonor”, altså som reservedelsfly, siger Air Greenlands tekniske chef for Atlantflyet, Henrik Keil og fortsætter. 

 

- Overdragelsen finder sted på mandag den 13. marts i en varm ørken i Arizona. Det er i stærk kontrast og mod Norsaq’s vilje, siger han og påpeger at Norsaq er opvokset og opdraget til at være et koldvejrsfly og har kun meget få gange voldt kvaler på grund af kulde.

 

- Selv ned til minus 40 grader. Der har til tider været lidt brok og uoverensstemmelser, men oftest på grund af lidt for megen stilstand. Stort set ikke i de perioder der har været travlt. 

 

Norsaqs mange års trofaste tjeneste slutter dermed efter mange charterture med glade sol turister, flyvninger med soldater til Kuwait og Calgary og med grønlandske sportsfolk der har deltaget i Arctic Winter Games forskellige steder i Canada. Men den daglige tjans var selvfølgelig at være livline mellem Grønland og Danmark. At holde et fly i luften i over 20 år kræver en dedikeret indsats.

 

- Det har ikke kunnet lade sig gøre uden et stort antal virkelig dedikerede teknikere fra SAS som nat efter nat trofast har kigget efter hende og passet og plejet hende bedre end deres egen bil og måske endda en partner derhjemme.  Aldrig har der været noget kny og brok. Altid har Norsaq fået special opmærksomhed og det som i bilverdenen smart kaldes TLC. Tender, Love and Caring, siger Henrik.

 

Også i egne rækker har Air Greenland fejet banen klar så tingene lå klar og var forberedte ved fejlsøgninger og planlagt vedligehold af flyet.

 

- Dette med Peter Bjerre, Lars Christensen, Jens Laurberg, Michael Linder, Mia Mandal, Gert Bo Petersen og Bo Møller der gennem årene på skift har været en stor del af Norsaq’s plejeforældre.

 

I Grønland har Johannes Holst, Rudy Mynster, Morten Lanther Larsen, Jan Mejlgaard Larsen og ikke mindst vores nuværende to teknikere Kasper Zeeb Andersen og René Fencker Holm alle flyvedage stået klar med headset og spurgt om alt var vel, så vi kunne flyve sikkert tilbage igen til Danmark med de op mod 140.000 passagerer som årligt flyves over Atlanten, siger han og sætter selv ord på afskeden med Norsaq.

 

- Det vil blive er kæmpesavn og med min viden er der ikke mange andre fly i verdenen som har fået samme opmærksomhed når Norsaq var væk fra sin vante rute. Det var den røde “spegepølse” som alle fly spottere ville have på linsen, slutter Henrik Keil.

Vidste du at:


Norsaqs flyvetimer i Air Greenland er helt nøjagtigt blevet til 41.364 flyvetimer og 10.112 starter og landinger. Det vil med andre ord sige at den stort set er fløjet 4800 gange op og ned ad Nordatlanten. Dette har krævet to understel, to x 2 motorrenoveringer og 2 APU-renoveringer samt desuden en nyere APU på grund af et lejehavari

Kasper Zeeb Tog Billedet Og Har Rettigheden
20 år med Norsaq