Opdatering tirsdag den 1.juli kl. 16:30
Vejrforhold skaber fortsat uregelmæssigheder og ventetid på overnatningssteder
Som tidligere meldt ud, påvirker udfordrende vejrforhold stadig flytrafikken flere steder i dag.
Flyvninger og omdirigeringer
Tidligt i morges kl. 06.30 lettede Air Seven fra Nuuk mod Aalborg – på trods af kraftig vind og lav sigtbarhed. Det skyldes, at kravene til afgang adskiller sig fra kravene til landing.
GL743 fra Jettime, som i går ikke kunne lande i Nuuk og derfor overnattede i Kangerlussuaq, måtte i morges aflyse sin videre flyvning mod Nuuk. I stedet returnerede flyet til København med passagerer, som delvist havde været strandet.
GL765 Billund–Nuuk
Jettime GL765 fra Billund kunne ligeledes ikke lande i Nuuk og blev omdirigeret til Kangerlussuaq. Her blev det vurderet, om en ny landing i Nuuk kunne forsøges. Men lave skyer over både Nuuk og Kangerlussuaq betød, at en alternativ lufthavn skulle være tilgængelig – hvilket ville kræve ekstra brændstof samt nedtagning af passagerer og deres bagage. Ifølge luftfartsregler må bagage ikke flyve uden ejeren ombord.
Denne operation ville tage for lang tid og risikere, at besætningen overskred de tilladte arbejdstids- og hviletidsbestemmelser.
Vi stod derfor overfor to valgmuligheder:
- Lade alle passagerer overnatte i Kangerlussuaq – hvor der i forvejen er begrænsede sengepladser og flykapacitet.
- Lade flyet returnere til Billund med alle passagerer og forsøge en ny afgang i morgen, hvor vejrudsigten ser langt bedre ud.
Vi valgte den løsning, der bedst kunne sikre passagerernes komfort og fremdrift: at returnere til Billund. Flyet lettede fra Kangerlussuaq kl. 12.17 og forventes at lande i Billund kl. 19.19 lokal tid (16.19 grønlandsk tid). Alle berørte passagerer har fået nye rejseplaner med afgang planlagt til onsdag den 2. juli kl. 07: 30 dansk tid og skal lande i 09:20 lokal tid.
Vi beklager de gener, dette medfører, og takker for jeres forståelse.
Nuuk – Sisimiut – Nuuk
Så kan vi lige nå at få dette med i opdateringen, at vi måtte aflyse dagens flyvning mellem Nuuk og Sisimiut på grund af de lave skyer. Vi arbejder på at få sat en ny afgang til disse rejsende og derefter kan vi sende en ny rejseplan.
Overnatning og logistik i Nuuk
Vi arbejder samtidig på højtryk for at få overblik over ledige hotelværelser i Nuuk. Dette afhænger af:
- hvilke passagerer der er ankommet,
- og hvilke værelser der er blevet frigjort.
Vi kan først fordele værelser, når vi har modtaget opdaterede oplysninger fra overnatningsstederne.
Tak for jeres tålmodighed
Vi forstår den frustration, situationen medfører. Alle beslutninger er truffet med passagerernes sikkerhed og komfort for øje. Vores Dash-8-fly flyver maksimalt inden for besætningernes hviletidsgrænser for at indhente gårsdagens forsinkelser.
Tak for jeres tålmodighed og samarbejde.
Opdatering tirsdag 1.juli kl. 07:30
Udfordringer med vejret
Vejrudsigten for i dag tirsdag tegner udfordrende i store dele af landet. Vi opfordrer alle rejsende til løbende at følge udviklingen og acceptere nye rejseplaner, så snart de modtages. Vi har mange strandede passagerer og kun begrænsede muligheder for at ændre i rejseplaner.
Aktuelle vejrprognoser:
- Upernavik til Ilulissat: Risiko for lave skyer og nedsat sigtbarhed om eftermiddagen.
- Aasiaat: Risiko for lave skyer og dårlig sigt.
- Sisimiut og Kangerlussuaq: Lave skyer kan påvirke trafikken.
- Nuuk: Vinden forventes at løje af ved firetiden i nat.
- Sydgrønland (Paamiut til Nanortalik): Risiko for lave skyer og tågebanker.
- Tasiilaq og Kulusuk: Risiko for lavt hængende skyer og tæt tåge.
Vi arbejder hårdt på at finde overnatningsmuligheder ved aflysninger – særligt i Nuuk og Ilulissat – men kapaciteten er presset.
Vi beklager ventetiden – både i forhold til information om overnatning og ved kontakt til vores Call Center.
👉 Følg den seneste udvikling på: airgreenland.dk/flytider
Tak for din tålmodighed.
Vi tager hånd om dig
Vi gør altid alt, hvad vi kan for at få dig frem til din destination, men selv de bedste planer kan ikke tage højde for alt og særligt vejret i Arktis spiller en afgørende rolle. Vi har derfor samlet, alt hvad du har brug for på denne side, hvis du mod forventning, skulle blive forsinket eller opleve ændringer på din rejse.
Hold dig opdateret
Ved en forsinkelse eller ændring på din rejse, sender vi en sms eller e-mail med din nye rejseplan.
Husk derfor, at vi altid skal have det nummer og den e-mail du bruger på din rejse med os, så vi kan kontakte dig. Du kan nemt opdatere dine oplysninger på 'Min Booking'.
Har du booket din billet hos en anden end Air Greenland, så skal du kontakte dem du har købt billetten hos.
Du kan også følge din afgang på vores hjemmeside under flytider, på informationsskærmene i lufthavnen eller i vores Club Timmisa app.
Husk at aktivere følg fly funktionen på appen, så du får en notifikation med det samme, hvis dit fly skulle blive ændret.
Ombooking og refundering af billet
Vi bestræber os altid på at finde en alternativ afgang til dig, så du kan nå frem til din destination så hurtigt som muligt.
Hvis din nye rejseplan ikke er hensigtsmæssig, kan du kontakte os via denne formular og anmode om en anden rejseplan eller refusion. Vores kundeservice er åben for telefoniske henvendelser (GMT-3) fra mandag til fredag kl. 6-16 og lørdag-søndag kl. 08-15.
Har du mistet formålet med din rejse, har du ret til at få en refusion for din rejse.
Har du købt din rejse hos andre end Air Greenland er det dem, du skal kontakte i forbindelse med ombooking eller refundering af rejsen.
Information om forfriskninger, forplejning, transport samt overnatning
I de arktiske egne kan forsinkelser desværre ofte blive en del af rejseoplevelsen, derfor vil personalet i lufthavnen gøre deres bedste for at hjælpe dig. Ved længere forsinkelser tilbyder vi rejsende en voucher til et måltid og hvis forsinkelsen skulle trække ud sørger vi også for, at indlogere dig på hotel.
Dine rettigheder som passager
Afhængig af situationen kan du have ret til en økonomisk kompensation. Læs derfor dine rettigheder som passager i denne folder. Dog gør vi opmærksom på, at Air Greenland ikke er ansvarlig for vejrmæssige ændringer.
Ombooking og refundering af billet
-
Vi bestræber os altid på at finde en alternativ afgang til dig, så du kan nå frem til din destination så hurtigt som muligt.
Hvis din nye rejseplan ikke er hensigtsmæssig, kan du kontakte os via denne formular og anmode om en anden rejseplan eller refusion. Vores kundeservice er åben for telefoniske henvendelser (GMT-3) fra mandag til fredag kl. 6-16 og lørdag-søndag kl. 08-15.
Har du mistet formålet med din rejse, har du ret til at få en refusion for din rejse.
Har du købt din rejse hos andre end Air Greenland er det dem, du skal kontakte i forbindelse med ombooking eller refundering af rejsen.