Praktiske info

Hvordan laver jeg en booking af fragt fra Danmark?

Fra Danmark til Grønland kan man kun booke fragt igennem en speditør for flyvningen via Flycargo GSA Group https://www.airgreenland.dk/fragt/kontakt/danmark-general-sales-agent

Kun XPS Greenpack – HUM Human Remains – AVI Levende dyr – AOG Aircraft on ground kan man også booke for flyvningen videre ud af Kangerlussuaq.

 

Hvordan laver jeg en booking af fragt for flyvninger i Grønland?

Booking af fragt for indenrigsflyvninger foregår for GOH Nuuk + SFJ Kangerlussuaq + JAV Ilulissat via fragtterminaler placeret i lufthavnen.

https://www.airgreenland.dk/fragt/kontakt/fragtterminaler-groenland

Kun TUA TUAVI – HUM Human Remains – AVI Levende dyr – AOG Aircraft on ground kan man booke for indenrigs flyvninger.

For alle de andre stationer foregår bookingen i Lufthavnen eller heliport

https://www.airgreenland.dk/kontakt/kontakt-lufthavn-heliport

 

AGM

Tasiilaq

GOH

Nuuk

JAV

Ilulissat

JEG

Aasiaat

JFR

Paamiut

JHS

Sisimiut

JQA

Qarsut

JSU

Maniitsoq

JUV

Upernavik

KUS

Kulusuk

NAQ

Qaanaaq

SFJ

Kangerlussuaq

THU

Thule

UAK

Narsarsuaq

UMD

Uummannaq

 

Hvad er den maksimale størrelse pakke man kan sende?

Man kan indtaste målene på hjemmesiden for at se om de kan komme med Airbus eller DASH8

https://www.airgreenland.dk/fragt/tracking-og-beregnere/loadability-beregner

Hvis forsendelsen vejer mere end 300 kg. og skal videre med Dash8 eller skal videre med B212 helikopter venligst send en forespørgsel med dimensioner og vægt for accept.

 

Kan man bestille transport af levende dyr?

Levende dyr (AVI) kan transporters med fly.

Fra og til Grønland kun via en Luftfragt speditør efter eget valg.

For transport af levende dyr (AVI) i Grønland kontakt nærmeste station for yderligere hjælp/booking.

 

Hvorfor skal jeg betale (CHC fee) Ekspeditionsgebyr for ved modtagelsen for luftfragt forsendelser fra udlandet eller fra (OAL) other airlines udstedte transportdokument? Selv om transporten er betalt af afsender?

Det er en international aftale, at lokale gebyrer kun kan opkræves ved udleveringen

 

Hvordan/Hvornår kan jeg reklamere for beskadiget eller bortkommet fragt

Find yderligere info her:

https://www.airgreenland.dk/fragt/reklamationer

 

Kan man tegne en transportforsikring for luftfragt hos Air Greenland

For fragt fra udlandet skal man aftale dette med sin speditør.

For fragt i forbindelse med indenrigsflyvninger kan man bede om dette ved indleveringen.

INC fee  (Forsikring) 1 % af pålydende værdi dog er der 100.00 DKK minimum.

F.eks. Amount for insurance 10.000,00 er prisen 100,00 kr.

Hvis det er f.eks 20.000.- skal kunden betale 200 kr.

Forsikring: (INC FEE) Man kan vælge at tegne forsikring på indleverings blanketten ved indlevering af forsendelsen, ved at opgive en forsikringssum for forsendelsens samlede værdi. Forsikringsgebyr opkræves på fragtbrevet som en procent af forsikringsbeløbet, dog med et fast minimums beløb på 100 kr.

 

Hvor er min postforsendelse?

Postforsendelser

Der kan søges track og trace på postpakker, DHL Express, FedEx og GLS forsendelser ved TELE-POST på linket https://tracktrace.telepost.services/?lang=da&q 

Mere information om disse forsendelses typer og sporing af pakker findes på linket https://telepost.gl/da/forside/post/send/pakker.

Har du som kunden har spørgsmål til transport af postforsendelser, DHL Express, FedEx og GLS forsendelser kan TELE-POST kontaktes på telefon +299 34 12 55 eller mail post@telepost.gl.

 

Transportmæssigt prioriteres postpakker, DHL Express, FedEx og GLS forsendelser ved Air Greenland efter kurerforsendelser, brevpost og passagerer, men før almindelig fragt.

 

Hvorfor er min luftfragt eller postforsendelse forsinket?

Der kan være mange årsager til at luftfragten eller postforsendelsen ikke kommer frem som forventet.

De fleste årsager til forsinkelse er vind – sigtbarhed eller for mange passager.

Men også tekniske udfordringer med fly eller helikopter samt told eller security kontrol kan være årsagen.

Vi anbefaler altid at benytte vores prioritets produkter for forsendelser der haster.

 

General Cargo = SPACE AVAILABLE CARRIAGE

Hvis fragten sendes som General Cargo, vil transporten blive gennemført, når der er mulighed for det på en planlagt flyvning. Air Grønland påtager sig intet ansvar for sene ankomst af forsendelsen, eller dens forringelse eller skade som følge af forsinkelsen.

Der er dog mulighed for at kunne opgradere den til vores prioritets produkt TUAVI.

(Gælder kun i Grønland)

Man henvender sig til den nærmeste lufthavn i Grønland for at få aftalt en opgradering.

 

TUAVI opgradering

Hvis der lige pludselig skulle være behov for hurtigere levering af en Generel Cargo forsendelse. Kan den opgraderes til TUAVI prioritetsproduktet Air Greenland indenrigs ekspresfragt-produkt.

Opgraderings Omkostninger: Man betaler for det oprindelige AWB hele vejen, samt TUA opgradering fee 1000 kr. og TUA raten til destinationen

Yderligere information omkring pris og forhold kan man få ved at kontakte nærmeste Air Greenland fragtterminal, Lufthavn, salgskontor eller skrive til os.  http://www.airgreenland.dk/fragt/kontakt/fragtterminaler-groenland