Det kan tage op til 30 sekunder for oprettelsen....
Tilmeld dig Club Timmisa
Du er nu tilmeldt Club Timmisa
Du skal nu logge ind i portalen, med din nye bruger ved at klikke på login i højre hjørne.
Skift password
Du får tilsendt en kode til din email, som du kan bruge til at ændre password.
Vi kan ikke finde denne email i systemet
Skift password
Du får tilsendt en kode til din email, som du kan bruge til at ændre password.
Otte tegn, et bogstav og et tal
- et lille bogstav
- et stort bogstav
- et nummer
- et symbol
Der er sket en uventet fejl
Skift password
Dit password er nu skiftet!
Detaljer
Flynr.
Dato
Flyselskab
Rejsetid
Afgang
Afgang
Ankomst
Ankomst
Tilføj rejse
Dit reservationsnummer er på seks tegn og kan indeholde både tal og bogstaver
Udfyld gerne feltet
Reservation eksisterer ikke
Der skete en uventet fejl
Tilføj rejse
Din reservation er blevet tilføjet.
1915
Air Greenlands flåde
Gennem vores mere end 60 år lange historie, har vi haft en bred vifte af helikoptere og fastvingede fly. Da vi først startede vores rejse i 1960, var det med leasede maskiner gennem aftaler, vi overtog fra KGH, som siden 1958 havde administreret luftfarten i Grønland.
Ganske få år efter kunne vi skille os af med de leasede maskiner og købe vores egne. Siden da har vi haft en lang række maskiner i kortere og længere perioder, med nogle maskiner som har holdt hele 30, 40, endda 50 år i flåden.
Læs her om de mange maskiner, vi har opereret i årenes løb.
Aktuel flåde
2022 – Airbus 330neo
I 2019 blev det besluttet at indkøbe en ny atlantflyver til erstatning af den Airbus A330-200, som siden 2002 havde fløjet ruten mellem Grønland og Danmark. Valget faldt på en helt ny A330neo, der skulle bygges op fra bunden og som derfor banede vejen for at kunne tilvælge de mest bæredygtige løsninger.
’Tuukkaq’ blev overleveret d. 6. december 2022 i Toulouse til Air Greenland
Læs mere om inflight oplevelsen
2021 – H155
I 2020 blev det besluttet, at selskabets Bell 212’ere, som har en gennemsnitsalder på over 40 år, skal udskiftes med nyere maskiner. Valget faldt på H155, og den første blev indfaset i 2021. I 2022 leveres der yderligere fem H155’ere, og de syv B212’ere er solgt til interesserede i Canada.
Det er desuden blevet besluttet, at selskabet skal anskaffe sig yderligere én H155, således at flåden erstatter lige over i antal.
2020 – H225
De sidste to S-61, som Air Greenland endnu havde i flåden er blevet brugt som SAR-maskiner. I 2020 blev de endeligt udskiftet med den mere moderne H225.
H225 flyver eksklusivt som SAR-maskine i Nordgrønland, med fast plads i Kangerlussuaq.
2010 – Dash-8
Dash-8 kom til Grønland i 2010, da Air Greenland påbegyndte en modernisering af den indenrigsflyvning med fastvingede maskiner. Dash-8'eren afløste sin forgænger, Dash-7, som siden ‘79 havde været en søjle i den grønlandske luftfart.
Frem til 2015 fløj de to maskiner side om side, i takt med man skiftede 7’ere ud for 8’ere.
2002 – Airbus A330-200
‘Norsaq’ blev anskaffet det samme år, Grønlandsfly blev til Air Greenland og fik nyt design med den velkendte, røde farve og isblomsten.
Med anskaffelsen kunne Air Greenland dække behovet for flyvninger, der opstod, da SAS forlod Atlantruten.
‘Norsaq’ har sidenhen fløjet i to årtier, og bliver ikke længe efter sit 20 års jubilæum erstattet af en ny, topmoderne Airbus, som forventes leveret i december 2022. ‘Norsaq’ forventes solgt i første halvår af 2023.
1991 – Kingair BE200B
Siden 1996 har King Air haft en fast plads som chartermaskine, først og fremmest til brug for sundhedsvæsnet. Siden anskaffelsen af den seneste model i 2019, har Air Greenland og Sundhedsvæsnet haft en fast leasingaftale på maskinen, og den er dermed i praksis sundhedsvæsnets maskine.
1990 – AS350
Den velkendte, mindre helikopter, AS350 har fløjet i det grønlandske luftrum siden begyndelsen af 90’erne. I første omgang for ‘GLACE’, siden overgået til Grønlandsfly. Helikopteren viste sig velegnet til selskabets behov, og der er med årene blevet skaffet flere. Flåden tæller nu 9 stk. af typen AS350B3.
Historisk
2007-2012 – Bell 222
Da det konkurrerende selskab, Air Alpha Greenland, forlod Grønland og Air Greenland overtog deres servicekontraktruter, overtog selskabet i samme forbindelse fire af Air Alpha Greenlands Bell 222. De blev sidenhen udfaset.
1998-2010 – Boeing 757
Grønlandsflys første, egen Atlantflyver, kom til som et led i konkurrencen mod SAS, som indtil nu havde siddet på monopolet med passagerflyvning mellem Danmark og Grønland.
Flyet, som blev døbt ‘Kunuunnguaq’ efter Knud Rasmussen, blev så stor en succes, at SAS i 2002 kastede håndklædet i ringen og for en tid forlod luftfart i Grønland.
Med anskaffelsen af den nye Altanflyver, ‘Norsaq’, blev ‘Kunuunnguaq’ indsat på Atlantruten Narsarsuaq-København i stedet, som den befløj indtil man solgte den kendte maskine.
1996-1999 – Bell 407
Bell 407 havde som mange andre, tidligere maskiner en kort historie hos Grønlandsfly. Man havde oprindeligt besluttet at købe 6 stk. men endte med kun at få én. Maskinen blev snart fravalgt til fordel for AS350.
1995-2002 – Hughes 369D
Blev anskaffet til diverse charteropgaver.
1990-1992 – Cessna 550
Cessna 550 fløj i begyndelsen af 90’erne for ‘GLACE’.
1986 – Cessna 172
Cessna 172 blev anskaffet i 1986 og er siden blevet brugt til turismeflyvning, sightseeing m.m. Er fortsat flyvedygtig, men anvendes ikke længere for den almene offentlighed.
1985-1986 – AS355
AS355’eren var en kort fornøjelse for Grønlandsfly og blev kun i flåden et års tid.
1983-1987 – Piper Cheyenne
Piper Cheyenne blev anskaffet i 1982 til datterselskabet ‘GLACE’.
1982 – Piper Super Cub
Piper Super Cub blev anskaffet i 1982 og har blandt andet fløjet omkring Kangerlussuaq.
1980-2022 – Bell 212
Endnu en maskine, som til dags dato har været beundret af vores passagerer, er Bell 212. Maskinen kom ind og afløste andre, ældre maskiner på rutenettet i yderområderne. Indtil udfasningen var maskinen således kendetegnende for distriktluftfart, særligt i Syd- og Østgrønland.
1979-2015 – Dash-7
Maskinen, som skulle blive symbolet på intern luftfart i Grønland, Dash-7 kom til i forbindelse med anlæggelsen af flere lufthavne langs den grønlandske vestkyst. Rutenettet skulle udvikles, og helikopteren var ikke længere tilstrækkelig.
Maskinen var ligesom Twin Otteren et STOL-fly, og var dermed velegnet til de nye landingsbaner, der blev anlagt de kommende år.
1976-1982 – Bell 204
Fem Bell 204 blev anskaffet som afløsning til S-58ET'erne. De udførte desuden forskellige charteropgaver.
1976-2009 – DHC-6 Twin Otter
Den første Twin Otter kom til Grønland i 1976. Twin Otteren var en alsidig maskine, som var i stand til at lette og lande på korte baner, et såkaldt STOL-fly, og kunne lande på nærmest al slags grund. Udstyret med ski var maskinen således oplagt til forsyningsflyvningerne til DYE-2 og –3 på Indlandsisen.
1973-1976 – Sikorsky S-58ET
Der blev anskaffet 4 S-58 i løbet af ’73-’76, til Grønlandsflys datterselskab, Glace. Maskinen var en søster til S-61.
1973-2000 – Bell 206B Jet Ranger
B206 blev anskaffet i ’73 og brugt til forskellige charterflyvninger. Blandt andet afløste den Alouette III på islodsninger.
1971-1979 – Douglas DC6B
DC6’eren blev indført i begyndelsen af 70’erne som erstatning til DC4’eren. DC6 blev brugt til passagerflyvninger, herunder flyvning til Danmark.
1969-1982 – Alouette III
Alouette III fløj op igennem 70’erne, hvor det blev brugt til passagerflyvninger i Sydgrønland og efterfølgende mellem Kulusuk og Tasiilaq. Maskinen blev desuden brugt til diverse charterflyvninger.
1965-2020 – Sikorsky S-61N
S-61’eren var den første helikoptertype, som Grønlandsfly anskaffede sig. Maskinen blev anskaffet som en direkte erstatning af Catalinaen, der siden selskabets stiftelse havde varetaget passagerflyvninger.
S-61 blev udover passagerflyvninger brugt til mange slags opgaver; olieeftersøgning, sygetransporter, og blev også chartret ud til lande i Europa.
Maskinen blev en uundværlig del af det grønlandske samfund og et symbol for Grønlandsfly.
Flåden af S-61’ere talte otte styk, da de var flest.
1960-1970’erne – Douglas DC4
Fra 1960 til ’63 var DC4’eren leaset fra Island til forsyningsflyvninger for USAF mellem Kangerlussuaq og Kulusuk. I 1963 anskaffede Grønlandsfly sig maskinen, som den første flytype selskabet ejede selv.
1960-1965 – Sikorsky S-55
S-55'erne var den første helikoptertype, som Grønlandsfly fløj med. De blev leaset fra det canadiske selskab Kenting Helicopters. Grønlandsfly fløj ikke selv maskinerne, som fløj for United States Air Force (USAF) til forsyning af DYE-1.
1958-1960'erne – DHC3 Otter
Otterne fløj i første omgang under KGH, leaset fra Canada, men blev overtaget af Grønlandsfly ved stiftelsen af selskabet. Var fra begyndelsen ment som en midlertidig løsning, og blev udfaset med købet af DC4 og Sikorsky S-61.
1958-1965 – Canso Catalina
Catalinaerne fløj i første omgang under KGH, men blev overtaget af Grønlandsfly ved stiftelsen af selskabet. Var fra begyndelsen ment som en midlertidig løsning, og blev udfaset med købet af Sikorsky S-61